12 de juny de 2017

Nota de premsa: Els metges de família catalans elaboren el primer document sobre bones pràctiques a les consultes

El Grup d’Ètica de la CAMFiC ha elaborat aquest document sobre aspectes ètics de la pràctica quotidiana amb la finalitat de promoure un hàbit d'avaluació i millora de les actituds i conductes en el dia a dia a les consultes.

  • En el redactat final del document hi ha participat més de 200 socis de la CAMFiC.
  • El document defineix conductes “desitjables” entorn a la dedicació, el respecte, la proximitat, la lleialtat, la prudència, l’equitat, i l’honradesa per aconseguir ser excel·lents metgesses de família.
  • El referent principal és el Good medical Practice de  UKhttp://www.gmc-uk.org/guidance/index.asp
  • La reflexió ètica ajuda a ser més eficients, a fer-ho millor fins i tot en menys temps.
  • CAMFiC és la primera societat científica que  elabora un document sobre principis ètics per millorar la pràctica clínica

El document “Les bones pràctiques del metge i de la metgessa de família” elaborat per Grup d’Ètica de la CAMFIC reflexiona sobre molts costums interioritzats i que cal modificar.  Com explica el Dr. Albert Planes, coordinador del Grup d’Ètica de la CAMFiC  “el ‘costum’, el que fa la majoria, el que és habitual, modela l’actitud ètica. Si és ‘normal’ que jo no demani permís al pacient per a sol·licitar una prova..., si és “normal” que es parli dels pacients en el bar o s’usin innecessàriament els seus noms en una sessió... tot això passa a ser considerat com a “moralment bo”. Sovint no actuem millor perquè ‘sempre ho hem fet així’”.

De fet, la bioètica forma part de les competències essencials del programa de l’especialitat de medicina de família, juntament amb la comunicació, el raonament clínic i la gestió de l’atenció. Per això, el Dr. Planes creu que “la reflexió ètica ens ha de fer millors metgesses de família i, per tant, ens hauria d’ajudar a ser més eficients, a fer-ho millor fins i tot en menys temps. Ens ha de permetre, per exemple, saber donar valor al que és important, no perdre el temps en registres inútils o en controls buits de contingut i guanyar aquest temps per aquella persona (per exemple algú en el final de vida) que realment ens necessita”.

El document no respon a un mala valoració i percepció dels pacients envers els seus metges/esses de família. De fet, els metges/esses de família sempre reben una alta valoració per part dels pacients. Com diu el Dr. Planes:“això és bo, i un bon indicador. Suposem, per tant, que tenen una bona percepció de nosaltres, i sovint ens ho manifesten a la consulta. Però cal estar amatents a seguir-ho fent bé i a intentar millorar (sempre podem millorar!). I, probablement la millora en l’aplicació dels nostres valors, el nostre compromís, és un bon camí. Les persones esperen de nosaltres lleialtat, proximitat, respecte... i no sols capacitació tècnica”.

Ara bé, aquesta reflexió ètica que fa responsables als metges de procurar fer-ho bé, també ha de portar a, segons conclou el Dr. Albert Planes,“a denunciar aquelles situacions que ens limiten. Ens fa responsables de denunciar la manca de temps que patim, que no és deguda a una alta pressió assistencial (aquesta depèn més aviat del propi professional) sinó de la manca de professionals perquè injustament i equivocadament les autoritats sanitàries, fins i tot en temps de crisi, han seguit prioritzant l’atenció hospitalària”.

Algunes de les reflexions del document

Entre les idees que s’exposen per definir un bon metge/ssa de família trobem:

...Prioritza l’atenció dels pacients per sobre de tots els altres objectius i tasques.

...És conscient que les necessitats dels pacients en atenció primària són imprevisibles i és capaç de flexibilitzar el seu horari per a dedicar temps a l’atenció directa.

...Atén els pacients que ho necessiten en el moment que ho necessiten, fent servir tots els mitjans al seu abast per afavorir l’accés als seus serveis (agenda, correu electrònic, telèfon).

...Practica la virtut de la humilitat quant als seus coneixements, nivell cultural o social, per evitar que el pacient se senti incòmode.

...Demana consentiment per realitzar exploracions físiques i complementàries després d’explicar la raó per la qual convé fer-les.

...Identifica i saluda el pacient i els acompanyants quan entren a la consulta, i es presenta si és el primer contacte.

...Atén amb tracte amable i humà.

...Adapta la informació a les capacitats del pacient, procurant evitar el biaix de les pròpies creences personals.

...Evita medicalitzar la vida i treballa per retirar els fàrmacs fútils, innecessaris, d’utilitat dubtosa o que aportin més riscos que beneficis.


El procés d’elaboració del document

El document de bones pràctiques va sorgir fruit dels debats de les reunions del Grup d’Ètica a la primavera de 2013, i després de diversos debats a l’abril de 2015  es va realitzar una jornada de treball, oberta a tots els socis de CAMFiC i on es va poder col·laborar en el contingut del document.

La versió que en va sortir es va presentar a la Junta de la CAMFIC al novembre 2015  i a partir del març de 2016  es fa un enviament telemàtic periòdic de valor per valor a tots els socis de la CAMFiC, per saber si estaven o no d’acord  amb les frases del document, i afegissin els comentaris que creguessin oportuns. Hi van participar un total de 200 socis.  Amb els resultats de l’enquesta, el document es va tornar a revisar per part del Grup d’Ètica, valorant tant el grau d’acceptació del concepte com els suggeriments, fins arribar, aquest 2017 a aquest document final.


Sobre CAMFiC

La Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària, fundada l’any 1983, és la societat científica que agrupa els metges/esses de família catalans, i pertany com a soci a l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i Balears. CAMFiC ofereix formació presencial i online als professionals, així com divulgació mèdica per a pacients. Té 4.200 socis i s'articula en més de 40 grups de treball i diferents vocalies territorials.


 

Material

Document

Cercador

Cercar